> > 170-skad-sie-bierze-otylosc-i-nadwaga.html

Społeczeństwo jest coraz grubsze. WHO alarmuje – ponad połowa dorosłych Polaków jest otyła! I choć nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, statystyki pogarszają się z roku na rok, szczególnie wśród dzieci i młodzieży. Choć nadwaga wydaje się być wyłącznie problemem natury estetycznej, otyłość to poważny problem medyczny. Prowadzi nie tylko do groźnych powikłań, lecz przede wszystkim, jest przyczyną przedwczesnej śmierci, której można by uniknąć.

 

Najnowsze badania pokazują, że o otyłości możemy mówić już w przypadku 10–20 % mężczyzn i 10–25 % kobiet. Niestety, przyczyną większości przypadków otyłości jest utrzymujący się przez dłuższy czas dodatni bilans energetyczny, który polega na tym, że osoby te dostarczają zbyt wiele jedzenia, w stosunku do zapotrzebowania swojego organizmu. I choć codzienna aktywność fizyczna (mniejsza w przypadku ludzi starszych) oraz termogeneza (wytwarzanie ciepła), pochłaniają część kalorii, to nadmiar tej energii, zamienia się w tłuszcz. W połączeniu z naszym siedzącym trybem życia, który po 60 roku życia jest już dość oczywisty, nie wróży to zbyt dobrze naszemu społeczeństwu.

Czyja wina?

Przyczyn otyłości może być wiele. Jak każdy lubiący się usprawiedliwiać człowiek najpierw szukam ich na zewnątrz. „Zwalamy” więc winę na geny i hormony. Naukowcy równie często „dorzucają” neuroprzekaźniki, które odpowiadają za procesy zachodzące w mózgu, między innymi uczucie głodu i sytości, oraz szybkość przemiany materii. Smutny jest jednak fakt, że najczęściej winni jesteśmy sobie sami. Pierwszą podstawową przyczyną jest złe odżywianie. Jemy za dużo tłustych i słodkich rzeczy. W naszym jadłospisie jest też zbyt wiele produktów przetworzonych, półproduktów i żywności mrożonej. Do tego nieregularność jedzenia posiłków i niewielkie ilości ruchu i przepis na dodatkowe kilogramy gotowy! Nie dziwmy się więc, że przy tak wygodnym trybie życia, pełnym wind, samochodów i mikrofalówek tu i ówdzie obrastamy tłuszczykiem.

Jak sobie radzić?

Zrzucanie zbędnych kilogramów nie jest wyłącznie kwestią estetyczną, lecz przede wszystkim zdrowotną. Każdy, który chce żyć zdrowiej, powinien zacząć właśnie od zmiany diety i trybu życia. Nie trzeba od razu przechodzić na restrykcyjną dietę! Wystarczy zastosować parę prostych zasad, a już po kilku dniach, odczujemy wyraźną różnicę. Przede wszystkim postawmy na regularne posiłki i nieprzejadanie się. Jedzmy „z głową” i korzystajmy z tego, co daje nam natura. Zwróćmy też uwagę na tryb życia. Oczywiście, nie wszystkich stać i finansowo i zdrowotnie na wykupienie karnetu na siłownię, warto jednak poświęcić więcej czasu na spacery i wyprawy na basen. Nawet takie proste czynności działają cuda. Pamiętajmy też, że zdrowe i skuteczne pozbywanie się zbędnych kilogramów, szczególnie po 60 roku życia, powinny być konsultowane z geriatrą lub dietetykiem, który uwzględni zarówno wiek, jak i choroby swojego pacjenta, by dieta, rzeczywiście wyszła mu na zdrowie!